IPC thema: vervoer

In groep 4-5 werken we momenteel aan het thema Vervoer. Dit is goed zichtbaar in ons lokaal. Er is namelijk een grote leerwand die de voortgang van het thema laat zien. De wand is verdeeld in verschillende onderdelen: het startpunt, de kennisoogst, aardrijkskunde, natuur en techniek. Zo krijgen de leerlingen een duidelijk overzicht van wat ze hebben geleerd, hoe ze zich hebben verbeterd en krijgen ze inzicht in hun eigen leerproces.
Tijdens IPC doen we allerlei activiteiten 

om op verschillende manieren dingen te leren. Op deze manier vergroten de leerlingen niet alleen hun theoretische kennis, maar doen ze ook belangrijke vaardigheden op die aansluiten bij het thema.

Binnen het thema Vervoer zijn we gestart met het startpunt. Samen met de leerlingen bespraken we wat ze al wisten over vervoer en welke verschillende soorten  ervoer er zijn. Vervolgens zijn we daar iets dieper op ingegaan door het vervoer in vier categorieën te verdelen: land, lucht, water en ruimte. 
Om dit zichtbaar te maken, hebben we tijdschriften met vervoersmiddelen erbij gepakt. De leerlingen gingen enthousiast aan de slag met knippen en plakken om een poster te maken waarbij ze de vervoersmiddelen in de passende categorieën hebben verdeeld.

De tweede opdracht die we hebben uitgevoerd, stond in het teken van techniek. We hebben onze eigen raket gemaakt! De leerlingen dachten goed na over wat een raket nodig heeft om te kunnen vliegen. Eerst hebben we een lanceerplatform ontworpen en gebouwd, en daarna ging iedereen aan de slag met het maken van de raket zelf. 

De derde opdracht die we hebben uitgevoerd stond in het teken van aardrijkskunde. We begonnen met een gesprek over hoe de leerlingen naar school komen en weer naar huis gaan. We ontdekten samen welke vervoersmiddelen het populairst zijn voor het reizen van en naar school. Hierna bespraken we wat een enquête is, wat je ermee kunt doen en hoe je er een opstelt.  
Vervolgens gingen de leerlingen zelf aan de slag met het maken van een enquête. Ze leerden niet alleen hoe ze deze moesten maken maar ook hoe ze deze konden aanpassen op het niveau van de klas waar ze hem in wilde afnemen. Zo bestond de enquête voor de kleuterklas bijvoorbeeld uit plaatjes en vakjes voor kruisjes maar die van de bovenbouw stonden juist veel woorden in. Na het perfectioneren van de enquête gingen de leerlingen in groepjes de enquêtes afnemen in andere klassen.  
Toen de resultaten binnen waren, gingen de leerlingen aan de slag om de gegevens te verwerken en deze uitslag in posters te presenteren aan de klassen waar ze ze hadden afgenomen. 
Er zijn nog veel meer opdrachten die wij gaan doen en deze zullen aansluiten bij de vakken: Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur, Techniek, Mens en maatschappij, Muziek en Internationaal.

1000064041 1000064041
1000064038 1000064038
1000064055 1000064055
1000064052 1000064052
1000064050 1000064050
1000064043 1000064043
1000064047 1000064047