International Primary Curriculum (IPC)
Het International Primary Curriculum (IPC) is een onderwijsconcept en curriculum waarin het spelend, ontdekkend en onderzoekend leren centraal staat. De kinderen ontwikkelen zich met IPC tot wereldburgers en hebben meer plezier in het leren. Ze worden bewuster van hun groei en weten waarom en hoe ze nieuwe dingen leren. Bij IPC staat het leren centraal met behulp van boeiende, actieve en zinvolle lessen. Binnen de thema’s komen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, wetenschap, mens en maatschappij, muziek, creatieve vorming, cultuur en ICT aan bod. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Elk thema besteedt aandacht aan persoonlijke groei en burgerschap, waardoor kinderen een toenemend besef ontwikkelen van zichzelf, de gemeenschap en de wereld om hen heen.
Thematisch werkenElk IPC-thema schenkt aandacht aan persoonlijke groei en burgerschap waardoor kinderen een toenemend besef ontwikkelen van zichzelf, de gemeenschap en de wereld om hen heen. Internationalisering en burgerschap komen ook terug als vak met eigen leerdoelen. IPC is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s. Van Missie naar Mars tot Circus en van Red de wereld tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen uit het basisonderwijs enthousiast en betrokken te maken. Elk thema (unit) sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.
De leercirkelDe leercirkel komt elk thema weer terug en is ontworpen vanuit bepaalde ideeën over hoe ons brein het beste leert. Zo geven we de leerlingen structuur en herkenbaarheid. Het proces is ook zo ingericht dat we recht kunnen doen aan verschillen tussen leerlingen. De verschillende fasen van het leerproces komen idealiter tot leven op een leerwand. Hier zien kinderen wat ze allemaal geleerd hebben, bijvoorbeeld door foto’s, verslagjes en andere werken. Dit geeft overzicht en maakt kinderen betrokken, bewust en trots!
WereldburgerschapIPC is ontwikkeld vanuit een internationale gedachte. Het ligt voor de hand dat kinderen van nu in de toekomst meer reizen, in het buitenland studeren of werken en ook in eigen land in aanraking komen met mensen van diverse culturele achtergronden. Ook de grote problemen van deze tijd vragen vaak om een wereldwijde aanpak. Tijdens de kinderjaren ontwikkel ze een groot deel van hun persoonlijkheid. IPC helpt kinderen met het ontdekken van hun eigen nationale en culturele identiteit enerzijds. Anderzijds leren kinderen samenleven met andere nationale en culturele identiteiten. Vanuit dit perspectief komen ook grote mondiale kwesties als wereldvrede, duurzaamheid en armoedebestrijding aan bod. Leerlingen krijgen voortdurend een wisselend perspectief aangeboden en ontdekken zo zelf overeenkomsten en verschillen tussen culturen en landen.
|
|
IKC De OptimistLijsterstraat 1 1781 WC Den Helder Tel: 0223-619447 | Locatie
De Optimist op social media | Snel naarHome Kindcentrum Onderwijs
Opvang
| Vanaf de waterkant De Roergangers Vaar eens mee Zoeken |
Op De Optimist vaar je je eigen koers! |