Ons thema kunst hebben we afgesloten met een museum, samen met de peuters hebben wij een museum ingericht en hebben wij een uitnodiging gemaakt die we hebben uitgedeeld. Wat waren wij trots op onze kunstwerken!
We hebben veel complimenten gekregen van iedereen die ons museum heeft bezocht. Wij waren natuurlijk super trots! We hebben er ook nog een leermomentje aan over gehouden. Want wij hadden ook wel willen weten hoeveel bezoekers er zijn geweest. Op een echte kassa kun je zien hoeveel kaartjes je hebt verkocht. We hebben bedacht dat we bij de volgende keer moeten turven of dat we iedereen zo’n kaartje moeten geven die je wel eens bij de jassen krijgt. Dat hangen ze een kaartje bij je jas aan de kapstok en je krijgt een kaartje met hetzelfde nummer mee. Dan weten wij ook hoeveel mensen er zijn geweest. Hoe leuk is dit?
Kassa
Wij hebben geleerd hoe de kassa werkt in het museum. Sommige mensen betalen aan de kassa. Niet iedereen betaald altijd gepast geld. Dan moet je ook wisselgeld terug geven. Dit is nog wel lastig hoor, maar als je goed telt en samen doet met juf dan lukt het altijd. Sommige mensen hebben een vrijkaartje. Dan leveren ze deze in en krijgen ze ook een museum kaartje.
Je kan ook bij de winkel tegoed bonnen kopen. Van deze bonnen kun je ook een kaartje voor het museum kopen. Als je dus achter de kassa zit bij het museum moet je goed kijken met welk middel de mensen betalen. Dan zijn er ook nog verschillende prijzen. Voor kinderen en voor volwassenen. Het is de makkelijkste baan, maar wel een hele leuke. We hebben dit ook vaak geoefend. In de grote kring, in kleine groepjes en we zijn het ook gaan oefenen tijdens spelen en werken.
Rondleiding
In een museum werken ook mensen die rondleidingen geven. Als je dit doet moet je met veel dingen rekening houden. Mensen willen graag even kijken, soms wat langer, soms HEEEEEEL lang. Dus je moet niet te snel lopen.
Je moet ook over de dingen die in het museum staan van alles kunnen vertellen. Dat betekent dat je wel met de kunstenaar in gesprek moet zijn geweest. Hoe heb je dit gemaakt? Waarom heb je dit gemaakt? Hoelang heb je erover gedaan om dit te maken? Dit hebben we allemaal geoefend in de klas. Dat was nog best lastig. Vertellen kunnen we allemaal heel goed, maar onthouden! Dat was veel lastiger. We hebben hiervoor moeten trainen hebben we besloten.
Iemand vertelt een verhaal, de volgende vertelt het verhaal na, daarna vertelt de volgende het verhaal na. En zo zijn we flink wezen trainen in de kring. Natuurlijk ging dit ook over onze weekend gesprekken en niet alleen over kunst.
We hebben zoveel geoefend dat we voor de opening van ons museum echte rondleidingen kunnen geven!
Kaartjes scheuren
Voordat je het museum in mag, moet je je kaartje laten zien aan de medewerker van het museum. Want heb je wel netjes een kaartje gekocht? Of ben je stiekem via de achterdeur naar binnen gekomen? Dat moet natuurlijk wel even gecontroleerd worden.
Als je een kaartje hebt afgegeven, krijg je een deel van het kaartje weer terug. Dit kun je in de plakboek stoppen!
Dit was een heel leuk thema, we hebben veel; geleerd en gemaakt!